Sunday, September 27, 2009

Siapakah Kita Ini Sebenarnya???

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Rabu, 16 September 2009 (06:36 PM)

Dewasa ini, ramai yang suka ketawa sehingga lupa akan kematian yang selalu mengintai-intai. Kita selalu seronok dengan dunia yang hanya sementara sifatnya, hingga lupa akan kehidupan akhirat yang kekal abadi. “ Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.” (Ali ‘Imran: 102). Setiap yang kecil dan yang besar akan merasai mati. Setiap pemimpin dan menteri akan merasai mati. Setiap orang mulia dan rendah akan merasai mati. Setiap orang kaya dan miskin akan merasai mati. Setiap nabi dan wali akan merasai mati. Setiap orang zuhud dan ahli ibadah akan merasai mati. Setiap yang mempercayai dan mengingkari akan merasai mati. Setiap yang lemah dan gagah akan merasai mati. Setiap yang sihat dan sakit akan merasai mati. Melainkan hanya Zat Yang Memiliki Kemuliaan dan Kekuasaan (Allah s.w.t.) saja tidak akan mati.

Berwaspadalah kita terhadap dunia yang merupakan impian kosong dan fana ini. Dunia yang hanya menjadi tempat persinggahan buat manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan makhluk lainnya. Mengintai sejarah penciptaan manusia, membuatkan diri kita kembali berfikir betapa hina dan kerdilnya kita di atas muka bumi Allah ini. Allah s.w.t. berfirman di dalam surah Abasa ayat 17-22 “Celakalah manusia, alangkah ingkarnya ia! Dari apa ia diciptakanNya? Dari setitis air mani Dia menciptakannya, lalu Dia menentukan bentuknya. Kemudian Dia memudahkan baginya jalan. Kemudian Dia mematikannya lalu dikuburkannya. Kemudian apabila Dia kehendaki Dia bangkitkannya.” Ayat tersebut telah mengingatkan kita tentang asal kejadian manusia dan tentang kesudahannya. Juga apa yang berlaku diantara keduanya. Cubalah kita meneliti maksud ayat ini dengan seteliti-telitinya.

Awal kejadian manusia itu tentulah dari tiada, dari sesuatu benda yang belum tercatit dalam alam kejadian sejak beberapa masa yang lama. Adakah benda lain yang lebih rendah mutunya daripada sesuatu benda yang masih belum diciptakan di dalam alam kejadian? Kemudian Allah s.w.t. telah menciptakan manusia itu dari bahan yang paling kotor. Diciptakannya dari tanah, kepada air mani, kepada segumpal darah, kepada seketul daging, lalu jadi ia tulang-belulang, kemudian dibungkus oleh daging. Inilah permulaan kejadian manusia. Ia tidak menjadi manusia yang sempurna , malah Allah jadikan manusia itu asalnya sebagai satu benda yang tidak bernyawa , mati, tidak mendengar atau melihat, tidak merasa atau bergerak, tidak berkata-kata atau membunuh, tidak mengenal mahupun mengetahui.

Jadi manusia itu bermula dari mati sebelum hidup, bermula lemah sebelum kuat, bermula bodoh sebelum berilmu, bermula buta sebelum celik, bermula tuli sebelum mendengar, bermula bisu sebelum berkata-kata, bermula sesat sebelum mendapat petunjuk, bermula miskin sebelum kaya, bermula tidak berkuasa sebelum berdaya.

No comments:

Post a Comment